Thursday, August 19, 2010

marah.kesal.sedih.

hari ni hari kelapan Ramadhan...alhamdulillah....berjaya mengharungi bulan indah ni...
tapi ada sesuatu yg menggamit mata hamba...sesuatu yg membuatkan rasa sedih dan marah dlm hati kecilku ini...
tatkala sedang asyik dan masyuk mncari makanan di bazaar seksyen 17 yg tak bape nk indah ni
aku secara tak sengaja ternmpak seorang pegawai MBSA sdg menghalau pengemis yg mengemis...
itu tidak mengapalah
mmg tugas beliau.aku tidaklah marah dan kesal dengan tindakan beliau kerana itu amanah yg beliau harus jalankan
aku pun melihatla pengemis itu mengemas "port" dia
tatkala itu aku terpandang dia mendukung seorang kanak-kanak dlm lingkungan setahun umurnya
muka budk itu bingung, penuh tanda tanya...
lantas terdetik rasa sedih dan sayu melihat kanak-kanak itu
selepasitu aku melihat pula pada wanita pengemis itu, terus rasa marah dan kesal muncul dlm hatiku
nyaris aku mengalirkan air mata...mujur dpt ditahan dan mujur juga Dina ada disitu...

hatiku berkata
"akak kalu nk mengemispun jgnla gunakan budak. jangan aniaya budak. tak takut balasan Allah?"
ign saja aku mengambil kanak-kanak itu dan menghantarnya ke rumah kebajikan masyarakat dan menghantar wanita itu ke balai. tapi apakan daya, aku tidak berkenderaan, kudratku pula hny la sedikit...
aku hny mampu berdoa agar Allah lindungi kanak-kanak itu.

kenapakah manusia sanggup menganiaya semata-mata utk mendapat kan harta dunia???

No comments:

Post a Comment