Saturday, August 21, 2010

keberkatan.

discussion dengan azie dan dina betul-betul memberi kesan mendalam ke dlm hatiku...
ilmu...'ilm..knowledge
tiga bahasa membawa maksud yang sama...

berbicara tentang ilmu mmg byk
tapi bila berbicara tentang keberkatan ilmu, aku terkedu
aku terdiam dan terus berfikir
berkatkah ilmu ku selama ini

bila kita menuntut ilmu,
kita memerlukan guru
keberkatan guru juga menjamin keberkatan ilmu
tanpa keberkatan guru?
nauzubillah...sia-sia ilmu yg kita kejar itu...

byk cara keberkatan dr guru tak dpt diperoleh
slh satunya bila kita menipu dlm menuntut ilmu...
apa maksud menipu ni?
byk mksudnye...cuma yg aku dpt nukilkan
antara penipuan dlm menuntut ilmu ni adalah
bila guru memberi tugasan, kita tidak berbuat dengan jujur
sebaliknya kita meniru dr insan lain
samada insan itu sedar atau tidak....
atau dlm erti kata kita plagiarism...
termenung sebentar aku memikirkan itu

satu lagi cara utk kita tidak memperoleh keberkatan guru ialah dengan membuat guru kita marah atau rajuk hati
bagaimana?
senang je....ponteng je kelas tu
takpun buat kurang hajar...
teringat dina n azie quote dr kata-kata pn Rosilawati
"sanggup ye sesetengah student tak hadir ke kelas saya kerana menyiapkan assignment utk kelas lain, kelas saya tak pentingkah? atau sy yg tak penting?"

mnunjukkan yg pn Rosilawati telah berkecil hati...
jadi terus hilang keberkatan ilmu itu...
berbaloikah tunggang langgang buat assignment tapi last2 ilmu tu tak berkat?

"balasan dr Allah mungkin bukan serta merta...mungkin bila kita dh abeh blaja nnt"
itu kata-kata ustaz Anhar..ustaz yg paling aku hormat
kata nya lagi "mungkin balasan boleh dilihat semasa kita rasa susah sgt nk cari kerja, atau semasa kita menghadapi terlalu byk masalah semasa bekerja, atau hidup kita takkan aman sbb kita bekerja dan mendapat gaji berkat dr ilmu yg tidak mendapat keberkatan."

aku sedang berfikir dan akan terus berfikir...sejauh mana berkat ilmu aku ini?
takutnya rasa bila memikrkannya...

3 comments:

  1. seriously zila... post ini sgt2 menusuk hati saya... nak share bleh? :)

    ReplyDelete
  2. huh...welcome...
    sharing is caring kan..sbenarnya muhasabah diri je...

    ReplyDelete